Employer branding er jævnligt oppe og vende i de bestyrelser, jeg er en del af, og ikke mindst i de virksomheder, som jeg arbejder for som headhunter.
Hvilken profil ønsker man ud mod markedet for at stå stærkest muligt i kampen om de rette medarbejdere og kompetencer?
En dialog der er stor opmærksomhed på og lydhørhed omkring i lokalet. Min oplevelse er dog, at der fortsat er mange, som har større og mere naturlig interesse i at investere i maskiner og udstyr end i mennesker og organisation.
Fra ord til handling
De fleste arbejdspladser har et hav af gode historier, som tåler at blive fortalt i virksomhedens employer branding. De kommende ansøgere er super nysgerrige på at høre disse historier. Find de gode fortællinger fra dagligdagen. Gør dem synlige, personlige og nærværende på alle digitale flader og inddrag din stab i at få fortællingerne ud og leve. De fleste, der er stolte af deres arbejdsplads, vil gerne videreformidle budskaberne.
Jeg vil fremhæve to ting, som jeg missionerer for i de bestyrelser, jeg er en del af; “investering i egen avl” og “det grå guld”.
Invester i egen avl
Jeg animerer generelt til at investere i egen avl. Jeg kalder det at lave ”en Aab”. Vi må antage, at de spillere vi har ansat, er de rigtige. Derfor findes der også utroligt dygtigt talent, som vi kan få endnu mere ud af. Derfor bør bestyrelser animere både ledelse og ejere til at afsætte ressourcer til at kortlægge udvikling af egne medarbejder.
Det kræver investering i særligt tid og i nogen grad også penge til opkvalificering. Det kan på den anden side afhjælpe en del af udfordringen ift. manglende arbejdskraft, så skuldrene, der bærer opgaven, bliver dybere og bredere i deres kompetencer.
Når spørgsmål i den forbindelse retter sig mod, hvorvidt man er indstillet på at tage sin del af byrden i forhold til ESG, bliver dialogen meget svær og langhåret. Spørgsmålet er ofte, hvorledes man griber situationen an, hvilket narrativ skal fortælles, hvorfor og på hvilke platforme. Er det en svær øvelse…ja!. Men ikke umulig og faktisk også relativt overskuelig.
Det grå guld
Aldersdiskussionen er mange steder skinger og hjælper på ingen måde til at få mere arbejdskraft ind i forretningen. Vi kan vel alle være enige med Esben Kjær fra Bagklog på P1. Vi må antage, at mennesker, der er nået op i en vis alder, har tilsvarende mere erfaring ligesom den arbejdsduelige alder kun stiger. Der påhviler derfor en opgave i at sikre, at ejer og ledelse forholder sig til at tiltrække, fastholde og udvikle netop denne målgruppe.
Der ligger i ordets bogstavelige forstand ”guld på gaden”. I et arbejdsmarked, hvor de unge talenter ”swopper” mere, end vi har været vant til, kan du med fordel opkvalificere en god fast stamme af medarbejdere over 50.