Ovenstående dilemma om balance mellem privat- og arbejdslivet er noget, vi alle må forholde os til indimellem. Jeg vil ikke umiddelbart komme med et svar på det dilemma. Det vil være meget forskelligt, hvorledes man håndterer dette. Alligevel har jeg nogle betragtninger omkring, hvordan jeg ser på arbejdsindsatsen i elitære og konkurrenceprægede virksomheder. Ligeledes hvordan succes finder sin rette plads i omtalte dilemma – og herunder den virksomhedskultur, vi har hos Comentor.
Der er ingen let vej til succes
På de sociale medier kan man følge, hvorledes der forventes en maksimal træningsbyrde hos fodboldklubben Brøndby FC. En indsats som mange af os kun har hovedrysten til overs for. At tænke sig to timers træning HVER DAG. Det er da helt urimeligt set i lyset af de begrænsede lønninger, de får.
Jeg vil antage og håbe på, at arbejdsbyrden er markant højere hos andre virksomheder. Jeg kan i hvert fald konstatere, at det er dagligdagen hos Comentor. Jeg må også konstatere, at det i ny og næ er lige i overkanten. Jeg har svært ved at se, det kan være markant anderledes, når jeg ønsker at drive en forretning med succes, hvor teamet består af personer, som ønsker og motiveres af succes. Uanset hvad, så er der efter min opfattelse ingen lette veje til succes. Har du talentet og energien, er du godt på vej. Jeg mener, at man kan opnå meget med en dedikeret og fokuseret arbejdsindsats, hvor ledelsen animerer til dette og ligeledes selv bidrager til en sådan kultur.
Pas på selvfedme
Vores nuværende placering i markedet og ønsker om fremtiden har bevidstgjort mig om, at det værdigrundlag, vi har haft lige fra starten af Comentors etablering i 2002, nok trænger til en revision. Vi skal tydeliggøre den adfærd vi har. Den som læner sig op ad ord som elitær, tydelighed på performance og hårdtarbejdende med udpræget teamfokus. Var vi fodboldspillere i Brøndby FC, så er det os, som tager 150 ekstra hjørnespark, mens de øvrige spillere er gået i omklædningsrummet.
Nu forholder det sig i sportens verden, at succes ofte avler succes. Det er nu engang sjovere at være en del af en succes. Ikke at vi er lalleglade konsulenter, som blot farer rundt med armene over hovedet, dertil er vi jo trods alt fortsat nordjyder med benene solidt plantet på jorden. Men når brancheanalysen viser, at vi er bedst i Nordjylland, nr. 2 i Danmark indenfor rekruttering og nr. 3 indenfor headhunting, så er vi succesfulde – og stolte, men også ydmyge. Vi er aldrig bedre end den sidste opgave, vi har løst!
Vi arbejder i sagens natur ikke altid. Vi ønsker og søger også tid til fælles sociale aktiviteter. Om 3. halvleg er et glas på det lokale bryghus, fest med og uden bedre halvdel eller teamtræning i udlandet er underordnet. Alt sammen er dog noget, som styrker fællesskabet gennem indsigt og forståelse for hinanden uden for arbejde og/eller i uvante situationer.
”Vi” er produktet
Vores placering i markedet, og et massivt ønske om at fastholde denne, gør, at vi til stadighed er på udkig efter personligheder med ambitioner og en elitær tilgang til det at være rådgiver i en konsulentvirksomhed. En branche, hvor den enkelte et langt stykke henad vejen er produktet. Et produkt, som på ingen måde kan læne sig op af lovgivning, som såvel advokater og revisorer i høj grad kan. Produktet er DIG helt ind, og virksomheder foretrækker, vil jeg antage, at samarbejde med skarpe hårdtarbejdende personligheder og talenter.
Skal man så arbejde altid? Naturligvis ikke, men pointen er: vil du være god og dermed meget bedre end andre, så forudsætter det en ihærdig indsats. Måske kræver det, at du giver den en skalle på andre tidspunkter end vanligt for også at være en aktiv del af dine børns fritid og skolegang og ligeledes sikrer, at du og ægtefællen også får luft til bare at være. Der er nu engang perioder, hvor det kræver mere end almindeligt benhårdt fokus og prioritering, men lange dage – det kender vi vist alle til.
Er du interesseret i at læse flere af mine betragtninger kan de findes her.